Vizit karte

VIZIT KARTE

Vizit karte

Malo parče kartona koje vam je sigurno izmamilo osmeh i dozu ponosa kada ste ga prvi put ugledali sa vašim imenom ili imenom vaše firme. Nema svaki posao vizit kartu, niti svako zanimanje ima potrebu za izradom vizit karata. Ona daje određenu notu ozbiljnosti funkciji koju obavljate, jer nećete nekome samo izdiktirati broj telefona ili e-mail, već imate spremnu tu malu kartu da je prosledite potencijalnom klijentu. Vi niste više poput drugara koji tek tako govori svoj broj telefona, neko ko objašnjava svoje zvanje ili neko ko po treći put diktira svoj mejl jer sadrži donju crtu ili neki manje tipičan znak. Ne, sada je sve to ispisano, oblikovano, dizajnirano i govori svoju priču i ostavlja saradnika ili klijenta da analizira, štedeći vaše vreme koje je dragoceno za druge stvari.

Vizit karta je zapravo poslovna identifikaciona karta. To je malo parče kartona koje sadrži informacije kao što su ime i prezime, adresa i kontakt podaci o vama ili vašoj firmi. Često ove kartice sadrže i zvanje ili funkciju koju pojedinac obavlja, adresu sajta ili neku sličnu informaciju. Na početku se postavlja pitanje – da li su vizit karte danas prevaziđene ili još uvek postoji potreba za njima? Posao se sve više seli u digitalni oblik i mnogi poslovni događaji prelaze u online svet. Poslovni stručnjaci kažu da vreme vizit karti nije prošlo. Brendiranje je sve aktuelnije i vaš logo, boja i dizajn su prva iskra koju potencijalni klijenti vide. Vizuelno je uvek bilo bitno za stvaranje prvog utiska i to digitalizacija nije promenila. Velike i ozbiljne firme zapošljavaju stručnjake da što vernije oslikaju njihov posao. Pre četiri godine je Forbs objavio tekst u kom su pitali biznis stručnjake da podele mišljenje o vizit kartama. Odgovori su bili raznoliki, ali se svi slažu oko isticanja prednosti stare škole ovih kartica. Ističu da sigurno ne želite da budete jedina osoba na skupu koja je došla bez svojih vizit kartica.

Pored toga što je brendiranje danas bitno, takođe je bitno da vizit karte sadrže i ličnu notu. Logo i boje vašeg brenda su dva najbitnija elementa po kojima će vaš posao biti prepoznatljiv. Takođe, bitno je na početku razjasniti šta želite da kažete vašom poslovnom karticom. Da li ste deo kolektiva ili individualac? Šta je vaša misija i koje su vrednosti koje podržavate? Po čemu ste posebni i drugačiji od drugih? Kako bi opisali svoj brend u tri reči ili koje su to reči po kojima želite da vas korisnici prepoznaju?

Ovo su neki osnovni koraci kako da sami dizajnirate svoju vizit kartu:

Izaberite svoj oblik. Najčešće je to pravougaonik, ali možete pomerati granice. Najjednostavnije je da samo zaoblite uglove, ali kartica može biti i u obliku vašeg proizvoda, ili neki potpuno originalni oblik. Posebni oblici mogu biti zabavniji i pomoći vam da ostavite utisak, ali mogu postići i kontraefekat u formalnim zanimanjima.

Izaberite veličinu. Različiti su standardi u različitim zemljama. U Evropi je npr. standard 85*55 mm, dok su u Severnoj Americi nešto veće po dužini i kraće po širini. Šta god da izaberete, bitno je da označite spoljašnji okvir koji će biti uklonjen, liniju po kojoj će kartica biti sečena i sigurnosnu liniju (sve izvan ove linije podleže greškama pri sečenju). 

Dodajte svoj logo i ostale grafičke elemente. Logo treba da zauzme glavno mesto. Pored informacija o vama, on je najvažniji kao znak po kom vas prepoznaju. Možete sa jedne strane staviti naglasak na logo, a sa druge na tekstualne podatke ili na jednoj strani logo može biti veći, a na onoj sa tekstualnim podacima umanjen. Nađite strategiju koja vama najviše odgovara. Za poslovne kartice je karakterističan minimalizam, ali ako vam ne odgovara previše praznog prostora, možete ga popuniti dodatnom grafikom.

Dodajte neophodan tekst. Tekst zavisi isključivo od posla kojim se bavite. Frilenseri neće imati potrebu da ostavljaju adresu, dok će ona kod profesionalnih konsultanata biti obavezna. Treći će staviti naglasak na drušvene mreže i dobru statistiku koju na njima imaju. Od teksta se često sreće lično ime, ime firme, titula, broj telefona, e-mail, sajt, društvene mreže, adresa, QR kod i slogan.

Izaberite tipografiju, odnosno izgled teksta. Potrebno je da sva slova budu vidljiva i čitljiva, a neka kao na primer vaše ime, mogu biti veća od drugih. Font je odraz vašeg karaktera i posla kojim se bavite. Boja treba da se uklopi sa pozadinom, ali i sa brendom.

Razmislite o završnim finesama. Štampanje vam pruža brojne mogućnosti. Možete izabrati otisak, odnosno neki delovi teksta ili logo mogu biti reljefasti. Možete izabrati da slova budu štampana visokim pritiskom i postići efekat poput gravure, koje može biti rađeno i posebnim mastilom. Ako želite efekat sjaja ili refleksije možete izabrati štampanje folijom, čime se opet naglašavaju tekst ili slika. UV premaz će vam omogućiti stvaranje sjajne i glatke teksture, dok spot UV premaz čini da imate ovaj efekat samo na određenim delovima vizit kartice.

Na kraju pogledajte završni efekat i obratite pažnju šta je to što prvo primetite, a šta poslednje. Trebalo bi da prvo opazite logo, zatim ime i onda sve ostale informacije.    

Trendovi koji se izdvajaju za 2021 su: prozirne kartice; blistavo šarene boje na tamnoj pozadini; QR kodovi koji vas vode pravo do posla koji se reklamira; veliki tekst za veliki utisak; pametni, složeni i simpatični oblici; nekonvencionalno poravnanje teksta; koordinisani načini bojenja; i pametni geometrijski dizajn.

Vizit karte mogu biti štampane digitalnom štampom, sito štampom ili ofset tehnologijom, koja se može kombnovati sa reljefnom štampom, UV lakom, zlatotiskom, blindrukom ili nekim drugim modernim efektom. U zavisnosti od vašeg posla odabraćete različitu debljinu papira, vrstu, oblik i veličinu, ali i strukturu i boju materijala. Digitalna štampa se preporučuje za male tiraže i ukoliko želite svetlije boje, dok ćemo za veće tiraže i posebne vrste papira izabrati ofset štampu. Ako želimo tamnu podlogu ili plastiku, a male ili srednje tiraže onda ćemo se opredeliti za sito štampu. Takođe, ako imamo kratak rok za izradu prednost ćemo dati digitalnoj štampi, dok je najviše vremena potrebno za izradu ofset tehnologijom. U štamparijama uvek daju prave savete u skladu sa vašim potrebama i mogućnostima. 

Zanimljivosti:

Smatra se da su vizit karte stare oko 600 godina. Ne zna se pouzdano kada i gde su počele da cirkulišu, ali se veruje da je to bilo u XV veku u Kini.

U XVI veku su aristokratske porodice u Evropi koristile poslovne kartice da najave svoj dolazak. U Južnoj Koreji je nepristojno predugo proučavati vizit kartu koju su vam uručili.

U Kolumbiji se ona predaje tako što je držite palcem i kažiprstom za ugao, jer ne želite da skrivate važne podatke. Godišnje se odštampa oko 10 milijardi vizit karti, od čega se oko 8 milijardi baci nedelju dana nakon što se uruče. Iz ovoga proizilazi da se oko 88% kartica godišnje baci. Uprkos tome što se veliki broj vizit karti baci, na svakih 2000 uručenih vizit karti se prodaja kompanije poveća za 2,5%.

Vizit karte su vezane za važne emocije, koje mogu odvesti od prvog poslovnog sastanka do dugoročne plodne saradnje. Način na koji dajete svoju i primate tuđu vizit kartu treba da bude sa poštovanjem, a sama kartica je vaša poslovna slika i zato je oslikajte pažljivo.