Tokom studiranja sam često u centru Beograda nailazila na mlade ljude koji dele flajere i po suncu i po zimi. Danas se to promenilo, pa gotovo svakodnevno u poštanskom sandučetu nalazimo nove flajere. Toliko je to postalo normalno i rasprostranjeno, da svaka zgrada ispod mesta gde pristižu pošta i reklame, sada drži i kantu za đubre, kako bi se uredno odložio neželjeni materijal. Ako se flajeri štampaju u tolikom broju, tako često i za najrazličitije proizvode, ne možemo a da se ne zapitamo kolika je zapravo njihova reklamna moć? Reklamiraju se zanatlije raznih profila – od majstora za popravke u kući, preko novih poslastičarnica i picerija u kraju, do firmi za čišćenje. Neretko se ovim putem reklamiraju štamparije, fotokopirnice, političke kampanje, banke sa novim uslugama, ali i mnogi drugi. Da li je ovo vid reklame koji je rasprostranjeniji i efektniji nego što se nama čini? Izgleda da je tako jer je cena izrade i distribucije povoljnija nego reklamiranje u medijima, a opet gotovo svakodnevno neki od tih flajera završi u našim stanovima „da nam se nađe“, jer njihove usluge zvuče primamljivo i korisno.
Ako započinjete neki nov posao, bilo da je to ponuda nekog proizvoda ili samo želite da vaš onlajn posao raste, morate to nekako reći svetu. Flajer zapravo predstavlja reklamu o nekom događaju ili poslu štampanu na jednoj strani. To je reklama u malom, poruka od prodavca kupcu, koju uvek može nositi uz sebe kao podsetnik da su informacije o proizvodu i proizvođaču koje mu trebaju na malom papiru u džepu, u tašni ili nekoj kutiji namenjenoj za to. To je s jedne strane spoj poruka preko pisama koja su se nekada slala i koja gotovo više niko ne dobija, a s druge strane to je dobro upakovan moderni marketing. Kako bi bile privlačne, ove reklame su jednostavne i vizuelno su jasne i pregledne. Mala reklama po veličini, ali velika po tiražu, sa minimalnim ulaganjima, je inicijalna kapisla koja vam je potrebna na početku lova na ciljnu grupu. Na internetu se može naći veliki broj šablona za izradu flajera i tu može svako biti svoj majstor. Takođe možete naći i veliki broj gotovih rešenja, „pozajmiti“ neke ideje koje vam se svide i prilagoditi ih svojim potrebama.
Može se desiti da tražite izgubljenog ljubimca po kraju, da prikupljate novac za neki humani cilj ili organizujete neku akciju ekološkog karaktera. Možda ćete započeti prodaju kolača, nuditi usluge pisanja ili edukacije ili postati preduzetnik i želeti da što pre javnost upoznate sa vašim proizvodom. Za sve ove i mnoge druge prilike letak je idealna reklama. To je kao mini bilbord, koji ljudima na prvi pogled prenosi vašu poruku, a može se spakovati u džep ili ranac ili odložiti na neku policu u kući ili na poslu i stalno nas podsećati da na dohvat ruke imamo kontakte koji nam mogu zatrebati. Ako reklamiramo neki događaj, letak ima odgovore na tipična novinarska pitanja – šta se održava, gde se održava, kada se održava i zašto? Ako je u pitanju neki humanitarni cilj informacije se odnose na račun na koji se mogu uplatiti sredstva, kome ide novac, šta je cilj i kako još mogu pojedinci da pomognu. On sadrži skup najosnovnijih podataka koji nam daju jasnu sliku o ponudi i privlačan je dovoljno da nas navede da je probamo.
Kada se pravi letak, bitno je da imamo alate koji mogu menjati razmer slika i tekstova na njemu. Često se njihov dizajn kreira onlajn i gotov proizvod možemo slati kolegama ili prijateljima na doradu i kritiku. Ovo je pogodno zato što saradnja može ubrzati proces i učiniti reklamu što jasnijom i efektnijom. Najčešće se koriste jednostavni alati za prevlačenje (drag and drop) pa je proces kreiranja krajnje olakšan. Ako vam je potrebno da letak izgleda profesionalno, proizvođači u štamparijama vam mogu pomoći u tome, a neke firme imaju i dizajnere za ovaj deo posla. Svakako je sav posao pre štampe olakšan alatima tako da ga možete sami odraditi kroz posao i zabavu, ali ako imate manjak vremena ili želite strogo profesionalni izgled i poruku, tu su uvek stručnjaci u štamparijama da vas posavetuju.
Izrada ove vrste reklame ne razlikuje se preterano od kreiranja bilo koje prezentacije, izrade postera ili reklama na društvenim mrežama. Na početku je najbitnije razumeti cilj koji želimo da postignemo. Da li je cilj da ljudi dođu na neki događaj ili radionicu? Da li je cilj da pronađemo mušterije za naš novi posao ili da povećamo broj kupaca za već postojeći? Drugi bitan korak je da shvatimo ko je naša ciljna grupa. Da li treba da delimo flajere profesionalcima u određenoj privrednoj grani? Da li su reklame usmerene na mlade ljude? Da li je proizvod deo hobija kojim se bave određeni profili ljudi? Kada shvatimo kako izgleda tipičan kupac našeg proizvoda ili tipičan učesnik u našem događaju, onda ćemo tome prilagoditi i tekst i slike na flajeru.
Najbolje bi bilo na početku napisati nekoliko ključnih reči koje želimo da se nađu na našem flajeru, a onda ih oblikovati smisleno i što jasnije i jednostavnije. Trebalo bi da onaj ko čita/gleda flajer potroši maksimum minut vremena da dobije sve potrebne informacije. Ljudi danas ne vole previše teksta i zamršene šeme. Sadržaj čijim izbacivanjem ne gubimo ni na značenju teksta ni na estetici, treba izbaciti. Dugački tekstovi podsećaju na velike zidove koji mogu biti odbojni na prvi pogled. U ovom slučaju važi krilatica „manje je više.“ Dobra reklama mora na prvi pogled i za kratko vreme da privuče klijenta, a ako uvidi da je to nešto što ga interesuje, može dobiti kontakt ili sajt sa detaljnijim informacijama. Cilj je da se spakuje što više informacija u što manje teksta. Pre svega i vizuelno je jasno da nemamo previše prostora na raspolaganju i da ga treba mudro iskoristiti.
Šabloni za izradu flajera najčešće imaju označen prostor gde bi bilo pogodno da umetnemo tekst, ali ima i onih koji ostavljaju nama da to izaberemo. Možete na kraju sumirati poruku u vidu nabrajanja ili putem grafikona i tako olakšati razumevanje informacija. Naravno, pre svega ćete razmisliti o kreativnom naslovu jer je to ono što privuče čitaoca i uvuče ga da nastavi analizu flajera. Savetuje se da na kraju ubacite neki poziv na akciju, kao što su „pozovite nas na broj“, „kontaktirajte nas na društvenoj mreži“ ili „kupite odmah“, jer će to imati dobar efekat da vaš korisnik napravi prvi korak. Uvek proverite pravopis na kraju, jer greške ovog tipa u reklamama znaju da zapadnu za oko. Koristite jezičke izraze koje koristi vaša ciljna grupa. Žargoni su u nekim slučajevima poželjni i simpatični, u zavisnosti od usluge koju nudite. Još neki od saveta stručnjaka su da se koriste do dva ili maksimum tri fonta i da se biraju oni koji su čitljivi i sa distance. Obratite pažnju i na rezoluciju fotografija, jer male rezolucije i zamućene slike ukazuju na vašu neprofesionalnost i odbijaju klijente.
Dizajn ćemo prilagoditi našim ciljevima. Naime, u zavisnosti od teme i ideje, koristićemo različite slike, boje, simbole i tipografiju. Psihologija boja nije ništa novo u marketingu. Određene boje izazivaju određene emocije kod čitalaca. Ovo treba iskoristiti kako bi poboljšali poruku koju želimo da pošaljemo. Većina šablona će vam ponuditi nekoliko čitljivih i vizuelno efektnih opcija za početak. Ako vaša firma ima logo, bilo bi dobro da se i on nađe na flajerima, jer je nešto po čemu jeste ili ćete postati prepoznatljivi. Završni proizvod možete podeliti onlajn sa kolegama ili prijateljima i tako dobiti povratnu informaciju šta nije dovoljno jasno, pregledno, šta može da se uradi drugačije ili je možda suvišno. Zajednički rad često daje bolje rezultate. ksperimentišite sa izgledom flajera dok i sami ne budete zaista oduševljeni finalnim proizvodom.
Flajeri se izrađuju digitalnom ili ofset štampom. Izbor zavisi od toga da li ste vremenski ograničeni (digitalna je brža) i od tiraža koji vam je potreban (ofset štampa je pogodna za velike tiraže). Možete birati papir koji je sjajan, mat, bez premaza ili recikliran. Sjajni papiri su napred premazani UV sjajnim premazom, a pozadi svilenkastim premazom. Pogodni su za fotografije i šareni dizajn. Mat je i napred i pozadi svilenkasti premaz po kom je lako pisati. Pogodan je za dizajn na kom ima više teksta. Flajeri bez premaza su kada želite da se lako piše po papiru i pogodni su za jednostavne dizajne. Ekološke kampanje i ekološki odgovorne firme će često odabrati papir koji je recikliran i njime se postiže prirodni osećaj. Dobar je za smele dizajne sa prigušenim bojama. Papiri mogu biti različite težine i od toga takođe zavisi koji ćete premaz dobiti. Ako imaju 4pt onda je moguće da budu samo bez premaza, dok npr. 14pt može biti samo sa sjajnim premazom. Kako je flajer predviđen za deljenje, potrebno je da izaberete izdržljiv i kvalitetan papir. Proverite različite zalihe papira koje nudi štamparija koju ste odabrali.
Ne dajte da vas previše informacija i saveta uplaše. Izrada flajera je jedna vrsta kreativnog posla, kako zbog smišljanja naslova i teksta, tako i zbog kombinovanja slika, simbola i boja. Ako ovu izradu shvatite kao igru i kao još jedan poslovni izazov, možete dobiti sjajan finalni proizvod. Naravno, bitno je odabrati i dobru štampariju, jer je to vaš najveći saradnik u štampi. Pravi izbori doneće vam nove mušterije i saradnike.